Papa Francisc către Fanar: „Suntem hotărâți să restabilim comuniunea deplină”

Pontiful Roman a scris în mesajul său tradițional către Patriarhul Bartolomeu despre lucrarea care urmărește „restabilirea comuniunii depline” între Catolici și Ortodocși.

La 30 noiembrie 2019, conducătorul „Bisericii” Romano-Catolice, Papa Francisc, a trimis un mesaj de felicitare Patriarhului Bartolomeu cu prilejul sărbătorii Sfântului Apostol Andrei cel Dintâi-Chemat – Sfântul patron al Patriarhiei Constantinopolului .

În mesaj, pontiful roman a subliniat că prin intermediul delegației BRC, care participă la festivitățile Patriarhatului Constantinopolului, el transmite „asigurarea intenției de neclintit a „Bisericii Catolice”, precum și a mea personal, de a continua în angajamentul nostru de a lucra pentru restabilirea comuniunii depline între Creștinii din Orient și Occident. ”

Reamintind cea de-a 40-a aniversare a Comisiei Internaționale Mixte pentru Dialogul Teologic între Bisericile Romano-Catolice și Ortodoxe, care este sărbătorită în acest an, conducătorul  RCC a menționat că problema restabilirii comuniunii „continuă să provoace Bisericile noastre”.

„În timpul vizitei sale la Fanar, Papa Ioan Paul al II-lea a spus că„ întrebarea pe care ar trebui să ne-o punem nu este dacă putem restabili comuniunea deplină, ci mai degrabă dacă avem dreptul să rămânem separați ”, a scris pontiful. „Această întrebare, care este doar aparent retorică, continuă să provoace Bisericile noastre și solicită ca toți credincioșii să răspundă printr-o reînnoire a atitudinii și a comportamentului.”

În același timp, pontiful a subliniat că „urmărirea restabilirii comuniunii depline între Catolici și Ortodocși nu se limitează cu siguranță doar la dialogul teologic, ci se realizează și prin alte căi ale vieții ecleziale”.

„Relațiile noastre sunt întreținute mai presus de toate, prin gesturi autentice de respect și stimă reciprocă. <…> Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă au început deja această călătorie promițătoare, așa cum atestă inițiativele noastre comune. Am încredere, de asemenea, că, în contexte locale, toți vom consolida din ce în ce mai mult dialogul zilnic al iubirii și al vieții în proiecte spirituale, pastorale, culturale și caritabile comune ”, a scris conducătorul BRC în discursul său adresat Patriarhului Bartolomeu.

Așa cum a informat UJO, în zilele de 29 și 30 noiembrie 2019 la Fanar, sunt organizate  sărbători cu ocazia prăznuirii Sfântului Apostol Andrei cel Dintâi-Chemat, la care au participat Patriarhul Theodor, Primatul Bisericii Ortodoxe a Alexandriei și reprezentanți ai „Bisericii” Romano-Catolice, conduși de Kurt Koch, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștine.

Pope Francis – to Phanar: We are determined to restore full communion

image_pdfDescarcă în format PDF

Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.

6 comentarii la “Papa Francisc către Fanar: „Suntem hotărâți să restabilim comuniunea deplină”

  1. Buna ziua,
    La multi ani de 1 Decembrie!
    În legtură cu ,,amestecul,, Patriarhiei Ecumenice,, în problema noii Patriarhii a Kievului a se citi cu atenţie următoarele;
    Patriarhia de Constantinopol (denumirea oficială este Patriarhia Ecumenică de Constantinopol, în greacă: Oικουμενικό Πατριαρχείο Kωνσταντινουπόλεως, în turcă Fener Rum Ortodoks Patrikhanesi, în traducere: patriarhatul romanilor ortodocși din Fanar) constituie în mod simbolic cea mai înaltă autoritate canonică a lumii creștin-ortodoxe. Patriarhul de Constantinopol este considerat ca fiind „primus inter pares” (primul între egali) în raport cu ceilalți patriarhi creștin-ortodocși.

    Din 1991 și până în prezent patriarh de Constantinopol este Bartolomeu I, conform tradiției cel de-al 270-lea titular al scaunului episcopal din Constantinopol.

    În istoria și literatura legilor canonice (adică canoanele bisericești și comentariile tradiționale pe marginea lor), Patriarhiei Ecumenice i s-au atribuit o serie de prerogative (presbeia) pe care nu le regăsim la alte Biserici ortodoxe autonome. Deși nu toate sunt unanim acceptate, toate au precedente istorice și referințe canonice. Conținutul și chiar existența acestor prerogative sunt aprins combătute (a se vedea: Prerogativele Patriarhiei Ecumenice#Drepturi și interpretări canonice) de către anumite Biserici ortodoxe, în special de Biserica Ortodoxă Rusă.

    Redăm mai jos câteva din aceste prerogative cu punctele lor de referință: Drepturi egale cu Vechea Romă (Canonul 3 al celui de-al Doilea Sinod Ecumenic, Canonul 28 al celui de-al Patrulea Sinod Ecumenic, Canonul 36 al Sinodului Cinci-Șase); Dreptul de a asculta apeluri referitoare la disputele între clerici (Canoanele 9 și 17 ale celui de-al Patrulea Sinod Ecumenic); Dreptul de a hirotoni episcopi pentru regiuni care sunt în afara limitelor canonice definite (Canonul 28 al celui de-al Patrulea Sinod Ecumenic); Dreptul de a stabili mănăstiri de tip stavropighie chiar și în teritoriile altor patriarhate – a se vedea (Epanagogele, comentarii ale lui Matei Vlastares și Teodor Balsamon)
    P.S. F. IMPORTANT! Repet a nu -ştiu -câta oară. ,,Haholii,, îmi sunt mai nesuferiţi decat ,,muscalii,, dar nu pot să nu fiu obiectiv. Deci cine are ochi să vadă şi să urechi să audă…
    PPS. pt doamna dr. Naghi
    Mare mare atentie la Porunca a noua V. Testament,, Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău,,
    Mă refer la ce scrieţi dvs. la adresa lui Bartolomeu I, Papa Francisc I etc. Mare păcat…
    Nu ţin cu romano-catolicii. Mă întristează f. mult ceea ce se întâmplă în Franţa cu unele biserici…

  2. În rândul catolicilor, Papa e din ce în ce mai contestat și pe bună dreptate, așa cum reiese din articolul următor:
    https://www.aparatorul.md/din-ce-in-ce-mai-multi-papistasi-isi-ridica-vocile-contra-papei-de-aceasta-data-papa-e-invinuit-ca-se-inchina-idolilor/
    Intenția sa e clară: vrea să ne atragă spre închinarea la idoli! Ca apoi să ne închinăm fără rezerve și lui Antihrist!!! Așadar, ecumenismul nu are cum să aducă nimic bun. Cine se aliază cu Papa poate fi plăcut lumii, dar nu lui Dumnezeu! Oare Iisus pentru asta s-a răstignit? Ca să ne întoarcem iar la idolatrie?

  3. „Duh este Dumnezeu şi cei ce I se închină trebuie să i se închine în duh şi în adevăr.” (Ioan IV, 24).
    Am selectat un fragment dintr-un amplu articol care reamintește gravele abateri canonice ale Sinodului mincinos din Creta,2016, concluziile sale antiortodoxe care se aplică cu osardie de catre toți Intaistatatorii Bisericilor Locale care au semnat documentele eretice ale nefastului Minciuno- Sinod.

    Cuvinte memorabile ale Sfinților care condamnă ecumenismul
    Sfântul Paisie Athonitul († 1994)
    „Ecumenismul și UE formează un stat mare și o religie care să se potrivească scopurilor lor. Totul face parte dintr-un plan satanic: Sioniștii pregătesc venirea unui „Mesia” care va guverna pământul ”.
    „Satana are trei tentacule cu care îi prinde pe oameni [în această lume]: Comunismul ateu pentru săraci; Ecumenismul pentru credincioși [creștini]; și Francmasoneria pentru cei bogați ”.
    „Domnul va smeri pe marii dușmani ai ortodoxiei, adică Islamul și Romano- Catolicismul”.
    „Sioniștii, mai întâi, concep mesajele satanice și, apoi, le transmit Vaticanului care le aplică”.
    „Corfu, Cefalonia și Zakynthos sunt trei insule foarte aproape de Italia, iar grecii de acolo ar putea fi ușor influențați și convertiți la romano-catolicism. Acesta este motivul pentru care Domnul a creat un zid de protecție a trei sfinți cu Sfinte Moaste Intregi: Sf. Spiridon din Corfu, Sf. Gherasim din Kefalonia și Sfântul Dionisie din Zakynthos ”.

    Sfântul Iustin Popovici († 1979), profesor de teologie dogmatică, Universitatea din Belgrad
    „Ecumenismul este numele comun al tuturor pseudo-bisericilor din Europa de Vest. În inima sa se află spiritul umanismului european, în timp ce Papismul îi stă în frunte. Toate aceste religii pseudo-creștine, toate pseudo-Bisericile, nu sunt altceva decât un lanț de erezii, una derivând din cealaltă. Numele lor comun este paneresie ”.
    „Nicio altă erezie nu s-a revoltat împotriva lui Hristos și a Bisericii Sale la fel de complet și total ca Papismul”.
    „Istoria rasei umane a suferit trei căderi mari: cea a lui Adam, a lui Iuda Iscarioteanul și a Papei”.
    „Schisma”, împărțirea Bisericii, este o imposibilitate ontologică. Este imposibil ca Biserica să fie împărțită [deoarece este Trupul lui Hristos]. Prin urmare, „împărțire” înseamnă de fapt că cineva se desprinde de Biserică. Gnosticii au fost primii care au căzut departe de Biserică, apoi urmașii lui Arian, apoi ai Monofiziților, ai romano-catolicilor și ai protestanților ”.

    ACȚIUNI ECUMENISTE ALE PATRIARHULUI BARTOLOMEU

    Groenlanda 2007. Patriarhul Bartolomeu aflat la bordul unei nave, se roagă împreună cu lideri din alte religii (cardinali, imami, budiști, hinduși etc.) în fața unui glob de cristal (un idol al zeiței Gaea) privitor la schimbările climatice.

    Geneva, 2008. Patriarhul a participat la sărbătorirea celor 60 de ani de la înființarea instituției Consiliului Mondial al Bisericilor (CMB) și s-a rugat împreună cu pastorii protestanți bărbați și femeile pastor.

    New York, 2009. Patriarhul este onorat de Sinagoga evreească, pe care o numește „binecuvântată” și „lăcașul de cult al lui Dumnezeu”, nesocotind cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur care o numește „locuință a demonilor”.

    Constantinopol, 2011. Patriarhul oferă un Coran în dar muftiilor din Constantinopol.

    Komotini, Grecia, aprilie 2014. Patriarhul Bartolomeu se roagă împreună cu monofiziții din „Biserica” armenească, ignorând complet rezoluțiile celui de-al patrulea Sinod ecumenic care condamnă monofizitismul ca erezie.

    Fanar, Constantinopol, noiembrie 2014. La doxologia în cinstea vizitei Papei, cântăreții i-au urat „mulți ani”, scandând: „Ne rugăm și pentru Preasfințitul Episcop și Papă al Romei, Francisc, și pentru Arhiepiscopul și Patriarhul nostru Bartolomeu, pentru ca Domnul să-i conducă la infaptuirea a tot lucrul bun. ”

    Assisi, Italia, septembrie 2016. Conducători ai diferitelor religii, inclusiv Patriarhul Bartolomeu, aprind lumânări una după alta la zeul comun al tuturor religiilor. Cu toate acestea, pentru ortodocși, acest „zeu comun” nu poate fi altcineva decât Satana, întrucât se spune în Scripturi că „zeii” altor religii sunt idoli demonici („Să se rușineze toți cei care se închină chipurilor cioplite și se laudă cu idolii lor”, Ps. 96). : 5 NIV).

    Iunie 2017. Patriarhul slujește într-o „biserică” evanghelică din Stuttgart, Germania, în prezența reprezentanților protestanți, care sunt considerați iconoclaștii moderni.
    Lista continuă…

    1. Atentie mare d-na Naghi!
      Materialul începe să miroasă a antisemitism. Este mascat, pervers, sub forma a zis Sf. Ioan Gură de a Aur „locuință a demonilor”. Adică ceva de genul ,,N-am spus eu. Eu doar am citat un sfânt…,, Toată stima şi admiraţia pt. ,,Sf. Ioan Gură de a Aur,, dar a trait între 349-407 (vezi W-dia). Cu totul alt context istoric! Pt. numele lui Dumnezeu! Vă rog nu mai asmuţiţi oamenii împotriva altor oameni pe considerente religioase! Şi mai sunt şi alte asemenea manipulări în materialul dvs!

      1. Cred ca ati citit alt material, domnule profesor, dar acesta nu are nimic de a face cu antisemitismul. Noi nu ne ocupam cu antisemitismul si va sfatuiesc sa nu o faceti nici domnia voastra. Lasati-i pe cei care si-au facut o ratiune de a trai din acest lucru sa o faca, acolo unde este cazul. Aici nu este.
        V-am citit la repezeala comentariile pe care le puneti de ceva vreme si marturisesc ca ma uimeste faptul ca nu reusiti in niciun fel sa pricepeti realitatile teologice pe care le discutam noi aici, continuand cu obstinatie sa le intelegeti printr-o prisma strict politica, corect politica chiar, dupa cum se vede, fara nicio raportare la continutul lor teologic.
        Asa ca trebuie sa va intreb: Oare nu va pierdeti timpul citind totusi acest site, din esenta teologica a caruia intelegeti foarte putin?
        Nu am vrea sa va pierdem ca cititor, dar e timpul sa faceti totusi ce e mai bine pentru dumneavoastra: fie sa incepeti sa intelegeti cu ce ne ocupam noi aici, fie sa cititi alte materiale, pe profilul dumneavoastra intelectual.
        In acest context, va informez ca la un moment dat voi inceta sa mai public schimburile acestea nesfarsite de replici cu alti cititori, care nu duc niciunde.
        Ele distrag puternic atentia de la mesajul materialelor pe care le publicam.
        Noi, dupa cum ati vazut la inceputul sectiei de comentarii, suntem selectivi in publicarea comentariilor, nu ne intereseaza ca unii se supara ca nu sunt publicati, nici nu tinem sa facem trafic siteului publicand orice.
        Publicam comentariile care sunt informate si aplicate pe tema pusa in discutie, chiar cand ne contrazic, pentru ca asa este firesc. Insa respingem fara rezerve comentariile scrise fara legatura cu tema discutata.
        Mai presus de orice, DESCURAJAM CU TARIE OPINIA TOTAL GRESITA CA IN TEOLOGIE ORICINE ISI POATE DA CU PAREREA, CA LA FOTBAL.

  4. „Făţarnicilor, bine a proorocit despre voi Isaia, când a zis:
    „Poporul acesta Mă cinsteşte cu buzele, dar inima lor este departe de Mine.
    Şi zadarnic Mă cinstesc ei, învăţând învăţături ce sunt porunci ale oamenilor”.(Marcu 3;24-25)
    Asistăm in aceste timpuri la punerea in practică a ereziei neopapismului din Constantinopol – că pe pământ capul Bisericii este Patriarhul Constantinopolului, numit în sens distorsionat „ecumenic”. Este vorba despre copierea uneia dintre principalele erezii a Romei papiste, cea mai condamnată de Sinoadele Ecumenice și Sfinții Părinți, conform căreia capul Bisericii pământești este papa.
    Biserica Ortodoxă este de acord:

    cu Sfântul Patriarh al Alexandriei Meletie Pigas, că nu există un cap al Bisericii pe pământ, iar altul în ceruri, ci un Cap în cer și pe pământ: „Capul Trupului Mântuitorului sau a Bisericii Mântuitorului este doar Hristos” (Methodius Fugius, „Epistolele lui Meletie Pigas”, Farul Bisericii, nr. 57 (1975), p. 638);

    cu Patriarhul martir al Constantinopolului Cyril Lukaris că „cel care spune că Papa de la Roma (sau patriarhul Constantinopolului sau oricare alt episcop) este capul Bisericii și nu Hristos – este anatema” (Dositeu din Ierusalim, „Volumul iubirii”, Iași, 1698 p. 553);

    cu mărturisirea credinței formulată la Sinodul Ecumenic de la Constantinopol din 1721, că „nu acceptăm niciun alt cap, oricine ar fi, în această Biserică Apostolică, în afară de Domnul nostru Iisus Hristos” (Ioan Karmyris, „Monumente doctrinare și simbolice”), Volumul II, ediția a II-a, Graz, Austria, 1968, p. 867).

Lasă un răspuns la Velichi Eugen Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

(Închide)