Bisericile Ortodoxe Locale sunt chemate de Patriarhul Ierusalimului să aleagă între Ortodoxie și erezie

Prietenii lui Hristos păstrează dragostea neîntreruptă până la sfârșit; ai lumii, până ce se ciocnesc întreolaltă din pricina lucrurilor lumii. Mulţi au spus multe despre dragoste. Dar numai căutând-o între ucenicii lui Hristos o vei afla. Căci numai ei au avut Dragostea adevărată ca învăţător al dragostei. Ei ziceau despre ea: “De aş avea darul proorociei şi de aş cunoaste toate tainele şi toată cunostinţa […], iară dragoste nu am, nimic nu sunt”. (I Cor. XIII, 2). Cel ce a dobândit, prin urmare, dragostea, a dobândit pe Dumnezeu însuşi întrucât “Dumnezeu iubire este” (I Ioan IV, 16)” (Sfântul Maxim Mărturisitorul, Capete despre dragoste).

 

Preafericitul Patriarh Teofil al III-lea al Ierusalimului a invitat pe toți Primații Bisericilor Locale „să discute despre păstrarea unității noastre în comuniunea euharistică”, în soluționarea problemei BCU.

Patriarhul Teofil al Ierusalimului a propus ca toți Primații Bisericilor Locale să se întâlnească în Iordania „pentru a discuta despre păstrarea unității pan-ortodoxe”, relatează Vladimir Legoyda, secretarul de presă patriahal și șeful Departamentului Sinodal pentru Relațiile cu Societatea și Media, pe canalul Telegram.

Preafericitul Patriarh Teofil al Ierusalimului a fost prezent la Moscova pentru a primi premiul Patriarhul Alexei II pentru contribuția sa la unitatea Bisericii, de la Fundația Publică Internațională pentru Unitatea Popoarelor Ortodoxe.

În discursul său la primirea premiului, Patriarhul Teofil a menționat că este „profund îngrijorat de dificultățile care înconjoară viața Bisericii și de amenințările care planează asupra noastră din cauza dureroaselor noastre separări.”

Prin urmare, el a invitat în data de 29 noiembrie 2019, pe toți Primații la o „sinaxă frățească în duhul dragostei” în Iordania, pentru a „discuta despre păstrarea unității noastre în comuniunea euharistică”.

„Într-un spirit pașnic de dragoste și grijă frățească, facem următoarea propunere: în casa noastră, Patriarhia Ierusalimului, vrem să-i primim pe frații noștri, Primații Bisericilor Ortodoxe și în spiritul Sfintelor Canoane, cu bunăvoință, vom discuta despre păstrarea unității noastre în comuniunea euharistică. Unitatea în Biserică, în credință și în viață este un dar al Duhului Sfânt ”, a spus Patriarhul Teofil.

El a amintit că Primații Bisericilor „au responsabilitatea dată de Dumnezeu de a menține unitatea Bisericii, chiar dacă aceasta necesită sacrificiu.”

„Cu această ocazie, anunțăm că deschidem ușile casei noastre din Regatul Hașemit al Iordaniei pentru a organiza această sinaxă, fiind pătrunși de frățească  dragoste, pentru a da mărturie Bisericii și lumii despre unitatea Bisericii Ortodoxe și credința noastră ortodoxă, ”a menționat Patriarhul Teofil al III-lea.

Patriarhia Ierusalimului nu a recunoscut crearea noii structuri bisericești în Ucraina. Sunt primiți doar clericii Bisericii Ortodoxe Canonice Ucrainene să slujească la Sfântul Mormânt și la alte sfinte altare ale Ierusalimului și este refuzat accesul activiștilor BOU. În cursul anului 2019, mass-media a raportat că delegația BOU nu avea nici măcar permisiunea de a intra în Biserica Sfântului Mormânt.

„Oricine dorește poate veni la Biserică  să primească Sfânta Lumină – acest lucru este permis tuturor, deoarece este o zi de mare sărbătoare”, a menționat în ediția de pe internet „Strana.ua”, unul dintre reprezentanții Patriarhiei Ierusalimului. „Dar pentru a intra în altar și, de asemenea, pentru a ține o rugăciune comună sau pentru a oficia o slujbă în Catedrala din Ierusalim, această așa zisă biserică, nu are permisiune”. (BOU – Ed.)

Patriarhia Moscovei a susținut inițiativa Patriarhului Ierusalimului, Teofil III, de a organiza o reuniune a Primaților Bisericilor Locale la Amman, pentru a discuta despre modul de păstrare a unității pan-ortodoxe, relatează agenția de presă „RIA Novosti”.

Potrivit Arhiepiscopului Nikolai Balashov, șeful adjunct al Departamentului Sinodal pentru Relațiile Bisericești Externe, Arhiepiscopul Nikolai Balashov, „nu există nicio alternativă pentru demararea unui dialog direct”.

„Am acceptat cu recunoștință inițiativa Patriarhului Ierusalimului, Teofil al III-lea. Cineva trebuia să înceapă și să invite ceilalți Primați ai Bisericii să discute despre dificultățile și diferențele actuale. Și este foarte bine că o astfel de inițiativă vine din partea conducătorului celei mai vechi, a primei Biserici Ortodoxe, care este cu adevărat Maica tuturor celorlalte”, a spus Arhiepiscopul Nikolai Balashov.

Arhiepiscopul Nikolai a remarcat importanța inițiativei Primatului celei mai vechi Biserici Ortodoxe, care este „leagănul original al creștinismului și este Maica tuturor Bisericilor Locale ulterioare, inclusiv a vechilor patriarhate”. El a atras atenția asupra dificultăților apărute în apărarea unității Bisericii.

Biserica Ortodoxă Rusă se bucură, de asemenea, că patriarhul a vorbit imediat după o slujbă comună a sfintei liturghii, unde a coslujit cu Patriarhul Kirill al Moscovei și toată Rusia, la Catedrala Mântuitorului Hristos din Moscova, a spus el.

„Biserica Ortodoxă Rusă este gata să sprijine toate eforturile care vizează dezvoltarea comuniunii și a dialogului fratern între Bisericile Ortodoxe Locale”, a spus Ierarhul.

Șeful Departamentului Sinodal pentru Relația Bisericii cu Societatea și Mass-media, Vladimir Legoyda, a remarcat, de asemenea, importanța deosebită a propunerii Patriarhului Teofil și a amintit că Biserica Ortodoxă Rusă a susținut constant dialogul în soluționarea unor astfel de situații și a solicitat în mod repetat „o soluție pan-ortodoxă în legătură cu acțiunile anticanonice ale Constantinopolului în Ucraina”.

„Prin urmare, mi se pare că este important ca această propunere să fie făcută astăzi – si ea a fost făcută la Moscova, de pe buzele Primatului celei mai vechi Biserici. Și, desigur, sper că va exista o reacție corespunzătoare a tuturor Primaților Bisericilor Locale ”, a concluzionat Legoyda.

Titlul activ folosit de Constantinopol pentru a-și justifica ambițiile, este “Biserica-Mamă”, deși acest titlu, nu i-a fost niciodată conferit scaunului de la Constantinopol, de către vreun Sinod Ecumenic, dar Bartolomeu și l-a însușit în mod arbitrar.

El este justificat pe deplin numai în contextul istoric și numai în raport cu Bisericile care au primit autocefalie de la Patriarhia Constantinopolului. Pseudopatriarhul Bartolomeu, vorbește despre patriarhia sa, ca despre o “mamă îngrijitoare, ce dă naştere Bisericilor”, pentru a sprijini pretențiile sale, pentru a obține o poziție prioritară în comunitatea pan-ortodoxă.
Dacă vreo Biserică ar putea să pretindă pe bună dreptate acest titlu, aceasta este doar Biserica Ierusalimului. Contribuția ei istorică, deosebită, a fost întotdeauna recunoscută de către toate Bisericile, dar nu a fost niciodată înțeleasă ca având dreptul la dominație și  putere.
Dar iată că Constantinopolul folosește titlul arbitrar pe care şi l-a auto-atribuit de “Biserica Mamă” pentru a-și justifica tendinţa de a-şi subordona restul Bisericilor autocefale, care trebuie să fie supuse și ascultătoare, ca fiicele – mamei lor. Cu toate că, după cum menționeaza Arhimandritul Sofronie (Saharov), chiar dacă am admite că Constantinopolul „într-adevar să se poată numi Biserică-Mamă a tuturor bisericilor… oricum, dacă am admite faptul subordonării din cel al maternității istorice  – aceasta ar fi o abatere de la triadologia ortodoxă potrivit căreia Paternitatea sau Filiaţia nu anulează plinătatea egalității. Cel Născut din ființă este egal cu Cel ce Naşte. Așa au crezut Sfinții Părinți “.

Bisericile Ortodoxe Locale sunt chemate acum să aleagă între Ortodoxie și erezie.

Dreptul de a convoca Sinodul Panortodox, ar trebui să-i aparțină nu numai primului după diptice, ci și oricărui Întâistătător al Bisericilor locale.

Se va pune problema mai devreme sau mai târziu a încetării comuniunii euharistice cu Constantinopolul, care este justificată  prin încercarea de a rezista răutății si schismei la nivel panortodox și prin dorința arzătoare de a proteja  copiii duhovnicești, de comuniunea cu cei care au intrat în comuniune cu schismaticii. Dar situația este mult mai gravă. Trebuie ca toate Bisericile Locale să  refuze să se supună ereziei papismului instigată de Patriarhia Constantinopolului. Biserica Greciei și a Alexandriei au intrat deja în comuniune cu anatematizaţii, auto-hirotoniţii, schismaticii structurii ucrainiene.

Oare ce va decide BOR pentru fiii ei duhovniceşti pe care pretinde ca îi iubeşte?

Va participa la Sinaxa de la Amman sau va alege schisma ucrainieană?

ROC supports proposal to convene meeting of Primates

image_pdfDescarcă în format PDF

Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.

4 comentarii la “Bisericile Ortodoxe Locale sunt chemate de Patriarhul Ierusalimului să aleagă între Ortodoxie și erezie

    1. Era de așteptat ca Patriarhul Greciei să aibă o atitudine cât se poate de corectă…POLITIC!!! Însă noi trebuie să urmărim ,,politica” sfinților. Patriarhul Bartolomeu și-a instruit în Grecia un ucenic fidel, însă Biserica este a lui Hristos, totuși. L-au întrebat pe Hristos, oare, amândoi, dacă ceea ce vor să facă este plăcut Lui? Mă îndoiesc. Au mai fost patriarhi care s-au făcut de rușine în fața lui Dumnezeu, a Maicii Domnului și a sfinților prin deciziile luate după mintea omenească. Păcat că niciunul dintre ei nu a înțeles că sunt slujitori ai lui Hristos, nu stăpâni ai Ortodoxiei!

      Hristos ne-a dat niște talanți și ne va întreba cum i-am folosit. Dacă ne vom dovedi nevrednici de numele Lui, vom avea parte de chinurile veșnice! ,,Doar” atât!

      Cineva spunea că în aceste vremuri vom fi încercați ca argintul. Și iată că se pune problema să alegem între Hristos și puterea politică.

  1. Comentariu f. trist spre lehamite…
    Stimata doamna dr. G. Naghi,
    Omisiunile, cu buna ştiinţă, a unor adevaruri certe sunt, de fapt, minciuni adevărate.
    Ia sa citim noi, pe W-dia, despre Patriarhia Ierusalimului. F. f. interesant…
    De exemplu (extras):
    1- ,,Această biserică a întrerupt comuniunea cu Biserica Ortodoxă Română în data de 9 mai 2011, în urma unei dispute privind aşezămintele ortodoxe române din Israel.[1][2] Comuniunea cu Biserica Ortodoxă Română a fost reluată în 22 februarie 2013,, (oare cu ce i-am supărat?)
    2- ,,În perioada 15-23 septembrie 2014 Biserica Ortodoxă a Ierusalimului a fost GAZDA celei de-a 13-a sesiuni plenare a Comisiei Mixte de Dialog Teologic Catolic-Ortodox, care s-a desfăşurat la Amman,,. Asta e tare de tot. Parcă dvs. spuneţi,, nici o colaborare cu ereticii papistaşi!,, Acum, când vă ,,vine apa la moară,, e bunTeofil al III-lea? A fost înscăunat în 2005. Eu cred că dialogul din 2014 a fost făcut cu ştirea lui. Doar a fost GAZDĂ…
    Am intrat pe site-urile Patriarhiei Ruse şi pe cel al Patriarhiei Ierusalimului. Pe amândouă sunt prezentate cu mare fast vizitita lui Teofil al III.lea la Moscova şi primirea acestuia de către Chiril şi Putin. Viaţa m-a învăţat să nu cred în coincidenţe…
    Mai înainte de a fi: creştini, musulmani, mozaici, budişti, şintoişti, hinduşi, animişti, etc, suntem oameni. Dvs ce fel de om sunteţi?
    P.S. Ce bine-i stă unui kag-bist ca Putin în poză cu doi patriarhi… S-a apucat de mătănii la bătrâneţe … Poate dup-o ce da ortul popii ruşii-l vor sanctifica. Cine poate şti? Sau mai bine la ,,formol,, lângă ,,mentor,, la mausoleu… Păcat pt. posteritate să putrezească aşa om fain… Dar poate nu e nevoie de formol şi nu putrezeşte şi se transformă în moaşte… (propun, avant la lettre, numele de Sf. Vladimir cel Nou de la Kremlin).
    P.P.S. Scuze dacă-s indiscret. Dvs în ce domeniu v-aţi susţinut lucrarea de dr.?

  2. Completare la materialul meu de mai sus,
    Sa stiti ca am destula minte si n-am căzut în extrema ,,ailaltă,,…
    Nu neg, Doamne fereşte, nici pe departe, aportul ruşilor în ceea ce priveşte ştiinţele exacte (Mendeleev, Pavlov, Lomonosov, Vavilov etc) sau la cele care privesc domeniul umanist (Tostoi, Puşkin, Dostoievski, Ceakosvski etc). Kiseleff ne-a ajutat f.f. mult! Ar însemna să cad în extremea cealaltă aşa cum aţi căzut dvs. Ceva de genul ,, cu ,,papistaşii,, nu avem nimic ce vorbi, în ale credinţei, pt. că sunt eretici etc,,
    Am scris Putin şi Chiril cu litere mari pt. că-i respect, nu pentru că-i îndrăgesc. Dacă nu-i îndrăgesc asta nu înseamnă că-i urăsc. ,,Ura este mânia celor slabi,, – Alphonse Daudet şi mai este şi ,,Iarna inimii,, – Victor Hugo.
    Ştiţi de ce-i respect pe amândoi? Pt. că amândoi sunt (Putin, Chiril), în sfletul lor, mai întâi etnci ruşi şi, mai apoi, creştini ortodocşi. Garantez pt. asta.
    P.S. Am început să citesc despre P-hia de C-pol, istoric, atribuţii, canoane etc. şi am început să aflu lucruri tare interesante…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

(Închide)